Logo meierij.nl


De Torenstraat in Helvoirt, een drukke doorgaande weg met een hoge verkeersintensiteit, trillingen en beeldbepalende bomen, wordt anders ingericht, zodanig dat de veiligheid van voetgangers en fietsers wordt vergroot. FOTO: Peter Corvers 
De Torenstraat in Helvoirt, een drukke doorgaande weg met een hoge verkeersintensiteit, trillingen en beeldbepalende bomen, wordt anders ingericht, zodanig dat de veiligheid van voetgangers en fietsers wordt vergroot. FOTO: Peter Corvers  (Foto: Peter Corvers)

Haaren gaat wegen flink renoveren

  Human Interest

De gemeente Haaren gaat de komende jaren het onderhoud van wegen groot aanpakken. Uit het uitvoeringsprogramma Openbare Ruimte 2018-2021 blijkt dat Haaren een omvangrijk onderhoudsplan heeft opgesteld.

HAAREN - Zo wordt het fietspad aan de Oude Bosschebaan in Helvoirt verbreed. "Het fietspad is niet geschikt om met zijn tweeën veilig naast elkaar te fietsen en bij tegenliggers, eventueel in relatie met E-bikers, leidt dit tot fietsonveilige situaties", zo staat te lezen in de nota.
Ook het fietspad Biezenmortelsestraat-Runsvoort wordt onderhanden genomen. Vooral door mortelopdruk ontstaan gevaarlijke situaties. Het rooien van de bomen is geen optie. Daarom wordt het fietspad vervangen door een betonnen versie.
Verder gaat de gemeente de Molenstraat/Helvoirtseweg en de Haarenseweg/Belversestraat aanpakken. In 2015 is het groot onderhoud hier uitgesteld omdat het geld nodig was voor de Nieuwkuijkseweg/Helvoirtsestraat. Maar de verkeersveiligheid vraagt nu om reconstructie van deze asfaltwegen. Dat gaat in 2019 gebeuren. Verder krijgen nabij de Noenes de wegdelen Groenstraat/Noenes/Heesakker in 2020 een nieuwe asfaltlaag.
De Torenstraat in Helvoirt, een drukke doorgaande weg met een hoge verkeersintensiteit, trillingen en beeldbepalende bomen, wordt anders ingericht, zodanig dat voetgangers en fietsers wat meer ruimte krijgen.
In het Uitvoeringsprogramma wordt verder geconstateerd dat de betonnen fietspaden die in de gemeente in 2008 en 2009 zijn aangelegd uitstekend voldoen. De kosten zijn laag in vergelijking met asfalt. De nutsbedrijven hebben bij de aanleg van deze fietspaden wel geëist dat op weggedeelten waar kabels en leidingen liggen geen betonnen verharding mogen worden neergelegd. Maar de huidige trottoirtegels zorgen voor problemen, vooral door worteldruk, zwaar verkeer en doordat de betonplaten de tegels door hitte-uitzetting wegdrukken. Daar waar mogelijk worden de tegels vervangen door betonplaten.
Verder wordt de gelijkwaardige kruising Morgenstond–Helvoirtsestraat opnieuw ingericht. Door het bouwverkeer van nieuwbouwwijk Den Hoek is dit deel van de Helvoirtsestraat aanzienlijk verslechterd. In 2021 wordt dit weggedeelte volledig gereconstrueerd.
In Esch is de Leunisdijk hard toe aan onderhoud. Het vele verkeer en trillingen zijn voor bewoners "een grote zorg". De weg krijgt een andere inrichting. Ook het Schilderstraatje in Helvoirt is "dusdanig slecht dat klein onderhoud niet meer voldoende is". De gemeente gaat met bewoners in overleg over nieuwe bestrating.

Reageer als eerste