Logo meierij.nl


Na 42 jaar gewerkt te hebben in het speciaal onderwijs heeft Piet Wientjes recent afscheid genomen van de Rafaelschool in Sint-Michielsgestel. De volgens hem, enige en dus unieke school voor doof/blinde kinderen in Nederland. Foto: Wendy van Lijssel
Na 42 jaar gewerkt te hebben in het speciaal onderwijs heeft Piet Wientjes recent afscheid genomen van de Rafaelschool in Sint-Michielsgestel. De volgens hem, enige en dus unieke school voor doof/blinde kinderen in Nederland. Foto: Wendy van Lijssel (Foto: Wendy van Lijssel)

Directeur van een hele unieke school

Hij heeft, lacht hij, zestig jaar onderwijs achter de kiezen, waarvan 42 jaar bij het huidige Kentalis in Sint-Michielsgestel. Afgelopen week nam directeur Piet Wientjes uit Middelrode afscheid van de Rafaelschool. De volgens zijn zeggen "enige school in Nederland voor doof blinde kinderen." Vanaf het nieuwe jaar mag hij zich gaan bezighouden met al zijn hobby's.

SINT-MICHIELSGESTEL Al jong wist Piet Wientjes dat hij onderwijzer wilde worden. Hij ging naar de pedagogische academie en besloot al vrij direct dat hij, vanwege de uitdaging, in het speciale onderwijs wilde werken. Hij solliciteerde bij het toenmalige Instituut voor Doven. "Ik had eigenlijk helemaal niets met doven", lacht Wientjes. Hij werd echter aangenomen en kreeg een klasje met vijf dove jongens." Zonder specifieke kennis over hoe om te gaan met deze doelgroep begint Wientjes en: "Ik kwam er al snel achter dat het leren van de Nederlandse taal voor dove kinderen de grootste handicap is. Gebarentaal was er in die tijd niet. Zij konden daarom niet zomaar met elkaar communiceren. Dat kwam heel erg bij me binnen en greep me echt aan", aldus Wientjes. Hij legt uit: "Horende kinderen leren de taal al jong automatisch. Daar hoeven ze niets voor te doen. Het verschil met dove kinderen is echt enorm. Als je hen bijvoorbeeld het woord kind leert, zouden zij dat in meervoud 'kinden' noemen. Horenden zouden die fout nooit maken omdat ze opgroeien met het woord en het daarom automatisch goed uitspreken".

Dove kinderen, woord voor woord, goed Nederlands leren was voor Wientjes het mooiste van zijn vak. Omdat bij aanvang de specifieke kennis ontbrak, volgde hij de interne opleiding 'gehoorgestoorde A'. Wientjes begon zijn carrière op De Vlonder. Een school voor leer- en opvoedingsmoeilijkheden met kinderen in de leeftijd van 4 tot 19 jaar. Daarna volgde de Dr. van Uden school. Een 'gewone' basisschool voor dove jongens en meisjes van 6 tot 12/13 jaar. Daarbij werd hij intern begeleider en ging zich meer richten ook op rekenonderwijs voor dove kinderen. Aansluitend werkte hij op de Mariëlleschool voor dove kinderen met een verstandelijke beperking en werd er leerwegcoördinator, aansluitend teamleider en tot slot afdelingsdirecteur. Nadat de Rafael en Mariëlleschool in hetzelfde gebouw terecht kwamen stapte hij over naar eerstgenoemde. "Het is de enige school in Nederland voor doof blinde kinderen. Ik ben directeur van een hele bijzondere, aparte, unieke en enige school", meldt Wientjes trots.

Aan die tijd is intussen een einde gekomen. Afgelopen week nam hij met een tevreden gevoel afscheid: "Het is speciaal om les te geven aan kinderen die niet (goed) kunnen horen en zien. Dat kan alleen met een heel goed team. Dat is er hier. Ik heb groot respect voor hen. Mijn werk was om ervoor te zorgen dat het team zijn werk goed kon doen. Daar heb ik dezelfde voldoening uit gehaald als toen ik zelf nog les gaf." Dan: "Ik ben op 4-jarige leeftijd naar school gegaan. Uiteindelijk heb ik hier 42 jaar gewerkt. Opgeteld heb ik dus 60 jaar in het onderwijs gezeten."

1 reactie
Meer berichten