Logo meierij.nl


Foto: Peter Corvers

Verzet tegen fietstunnel bij Helvoirt

Een fietstunnel is niet de oplossing voor de verkeersonveiligheid van de kruising bij Helvoirt met de N65. 'Scholieren steken straks overal de weg over', luidt de kritiek. 'Het is een wanoplossing.'

HELVOIRT - Bezoekers van de 'meedenk-avond' over het kruispunt bij Helvoirt op maandag 22 januari in het Haarens gemeentehuis zien de geplande fiets- en voetgangerstunnel onder de weg niet zitten. Velen pleitten voor een tunnelbak, zoals bij Best. Maar die veel duurdere variant lijkt ver weg, zo niet onhaalbaar. De Haarense gemeenteraad stemde al eerder in met een fietstunnel, een plan dat ontwerpbureau Royal HaskoningDHV moet uitwerken. Vooral daarover kan worden meegedacht.

Om het hoogteverschil dat ontstaat tussen de aan te leggen tunnel en de Torenstraat - Molenstraat te overbruggen moeten fietsers die vanuit Haaren oversteken straks eerst een stuk rechtsaf de parallelweg oprijden om via een U-bocht bij de tunnel uit te komen. Uit die tunnel komende moeten zij opnieuw een U-bocht nemen om uiteindelijk de Torenstraat te bereiken. Vanuit Helvoirt geldt hetzelfde. 'Scholieren gaan niet omrijden', verwachtten diverse bezoekers. 'Die steken straks op allerlei plekken de weg over. Levensgevaarlijk.' Waarom geen tunnelbak? Dan los je de milieuproblemen met fijnstof, veroorzaakt door het optrekkende verkeer, ook meteen op, lieten meerdere aanwezigen weten.

Piet Westeneng, woordvoerder namens HaskoningDHV, kreeg de wind van voren na zijn opmerking dat de N65 'de mooiste weg van Brabant' is met al die bomenrijen. Helvoirtenaar Dominique Venrooij confronteerde hem met het grote aantal (38) beschadigde bomen tussen Helvoirt en Vught door ongevallen. 'Het is een levensgevaarlijke weg.'

In juni 2016 heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu het 'voorkeursalternatief' vastgesteld met daarin voor Haaren/Helvoirt een fiets- en voetgangerstunnel onder de N65. De Haarense gemeenteraad heeft daarmee ingestemd. Westeneng: "Dit plan is het uitgangspunt. Wij veranderen dit alleen als het plan daar beter van wordt." Dit laatste lokte kritiek uit van meerdere bezoekers: 'Dit voorstel ligt er al anderhalf jaar. Daar wordt niet meer van afgeweken. De inspraak is een farce.' Ook de mededeling dat het budget leidend is voor de maatregelen viel slecht. 'Wat niet moet gebeuren, gebeurt nu omwille van het budget. Ongelofelijk.'

Een ander probleem is de doorstroming ter hoogte van het kruispunt. De weg moet veiliger door onder andere de aanleg van parallelwegen en vermindering van het aantal doorsteken. Bij de kruising komen in beide rijrichtingen extra opstelstroken.

Meer berichten




Shopbox