Logo meierij.nl


Elly Vissers en Ingrid Smit staan vanaf heden samen aan het roer van buurtbemiddeling Meierijstad dat recent officieel het startschot kreeg. Foto: Wendy van Lijssel
Elly Vissers en Ingrid Smit staan vanaf heden samen aan het roer van buurtbemiddeling Meierijstad dat recent officieel het startschot kreeg. Foto: Wendy van Lijssel (Foto: )

Uitbreiding van buurtbemiddeling

Het voorkomen van politiewerk

Jaren geleden bundelden Schijndel, Sint-Oedenrode en Sint-Michielsgestel de krachten en begonnen succesvol met buurtbemiddeling. Een gratis dienstverlening voor alle inwoners in genoemde gemeentes waarbij getrainde bemiddelaars, soms hoogoplopende burenruzies, in goed overleg met alle partijen, proberen op te lossen. Met het heffen van het glas werd afgelopen week gestart met Buurtbemiddeling Meierijstad in blijvende samenwerking met Sint-Michielsgestel.

SCHIJNDEL - Geluidsoverlast, rommel in de tuin, blaffende honden, overhangende takken. Het zijn dingen die het woongenot (soms ernstig) aantasten en kunnen leiden tot ruzie met de buren of buurt. Hoewel velen, als er iets speelt, in goed overleg met elkaar wel uitkomen, gebeurt het ook dat een normaal gesprek niet meer mogelijk is omdat er (soms) al te veel is gezegd of gedaan en emoties hoog oplopen. Dan kan buurtbemiddeling ingeschakeld worden. Dit geldt als een ondersteunende dienstverlening voor mensen die er op eigen houtje niet meer uit komen. "Buurtbemiddeling probeert met inzet van getrainde bemiddelaars het gesprek tussen 'strijdende' partijen op een goede manier op gang te krijgen, brengt de problemen in kaart en zoekt met elkaar een oplossing", legt Elly Vissers van Welzijn de Meierij uit. Zij is al vanaf de start coördinator buurtbemiddeling en is door de wol geverfd. Ze kreeg in verloop van jaren al met allerlei kleine, maar ook hoog oplopende irritaties te maken. Zaken die vaak met hulp van buurtbemiddeling weer 'recht' getrokken konden worden. Niet altijd want: "Beide partijen moeten mee willen werken. Indien er eentje weigert, houd alles op. Dan is het aan partijen zelf om het probleem zelf aan te pakken", vertelt ze. Gelukkig kiezen de meeste ervoor om wél het gesprek aan te gaan met hulp van twee getrainde buurtbemiddelaars. "Ook al is het vrijwilligerswerk. Niet iedereen kan dit. Onze bemiddelaars zijn allemaal sociaal vaardig. Velen hebben een afgeronde opleiding of baan met een sociale achtergrond. Ook voor hen is het niet altijd gemakkelijk en soms zelfs ronduit pittig. Ze hebben echter allemaal een speciale training gevolgd. We zijn er heel trots op dat wij intussen een poule hebben met tientallen mensen die allemaal van wanten weten", aldus Vissers. Na een telefoontje wordt het gesprek aangegaan met de melder, aansluitend met de veroorzaker en tot slot met beide partijen. Soms zijn meerdere gesprekken nodig, maar dat is afhankelijk van wat er speelt. De gesprekken worden gevoerd op neutraal terrein. Een bemiddeling gaat niet alleen van start als een buurman of buurvrouw aan de bel trekt. "Wij krijgen ook doorverwijzingen van politie, gemeente en woningbouw. Dan is er doorgaans al veel meer de revue gepasseerd. Het is daarom beter als mensen zelf eerder aan de bel trekken. Wij kunnen vaak voorkomen dat het politiewerk wordt", weet Vissers. Vanwege het succes is ook Veghel toegevoegd aan het rijtje gemeenten. "We hebben intussen over de hele regio vrijwilligers en als buurtbemiddeling Meierijstad gaan we verder op de ingeslagen weg."

reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox