Logo meierij.nl


Op de N65 bij Helvoirt komt vrijwel zeker een ongelijkvloerse kruising. De totale kosten op het traject Vught-Helvoirt kosten 37 miljoen euro meer.
Op de N65 bij Helvoirt komt vrijwel zeker een ongelijkvloerse kruising. De totale kosten op het traject Vught-Helvoirt kosten 37 miljoen euro meer. (Foto: )

Laatste begroting in eigen beheer

Peter Corvers

Oppositie wil meer duidelijkheid

Donderdag bespreekt de Haarense gemeenteraad de begroting, een bijzondere begroting want het is de laatste waar de gemeenteraad nog echt zelf iets over te zeggen heeft. De volgende keer beslissen de buurgemeenten van Haaren, dat per 1 januari 2021 wordt opgesplitst, mee.

HAAREN - Het college van B&W wil voor de opsplitsing vanaf 2021 voor drie grote projecten nog knopen doorhakken. Voor dorpshuis de Vorselaer in combinatie met de Franciscusschool in Biezenmortel en dorpshuis Den Domp in Haaren moet nieuwbouw komen, de Sint Willibrordusschool in Esch moet worden gerenoveerd.

Voor de drie projecten heeft het college van B&W in totaal vier miljoen op de begroting gereserveerd. Maar Samenwerking 95 en VVD vinden dat voor elk project afzonderlijk bedragen moeten worden begroot. Bovendien is het nu geraamde, totaalbedrag voor die plannen nog amper de helft van het bedrag dat de vorige coalitie daarvoor nog uittrok, constateert Samenwerking 95. Het college gaat er vanuit dat de beheersstichtingen van de dorpshuizen en schoolbestuur van de Willibrordusschool zelf met initiatieven komen. "Dat vind ik te makkelijk", zegt Johan van den Brand (Samenwerking 95). "Als gemeente moet je meer initiatief nemen en vervolgens samen optrekken met de inwoners."

En dan is er de N65. Uit de begroting blijkt dat Haaren voorstander is van een ongelijkvloerse kruising op rijksweg N65 bij Helvoirt. Ook in Vught bij de kruising Vijverbosweg en Boslaan is een tunnelbak de gewenste optie. Onlangs werd bekend dat honorering van die plannen 37 miljoen meer gaat kosten bovenop de 107 miljoen euro waarvan voor het N65-traject Vught – Helvoirt eerder werd uitgegaan. Op de Haarense begroting is echter niet meer gereserveerd dan de drie miljoen euro voor het oorspronkelijk plan, een fietstunnel. De Haarense gemeenteraad zal er echter niet aan ontkomen, als het de gewenste tunnelbak echt wil, daar extra geld voor uit te trekken.

Voormalig wethouder Eric van den Dungen heeft voor de maatregelen bij Helvoirt op de N65 19 miljoen van het totale budget weten veilig te stellen. Dat bedrag zal niet voldoende zijn voor het nieuwe plan. "Maar de vraag is wie de meerkosten gaat betalen", zegt Van den Brand. "Wij hadden in deze begroting daar meer duidelijkheid over verwacht." Dat geldt ook voor de gevolgen voor Helvoirt als straks de Achterstraat en het Schilderstraatje zijn afgesloten. "Dan komt er naar verwachting zo'n 70 procent meer verkeer door Helvoirt. "Niet duidelijk is wat dat voor gevolgen heeft."

Vooral de VVD ergert zich aan de onhaalbare doelstellingen van het gemeentebestuur zoals een treinstation bij Helvoirt. "Volkomen onrealistisch", zegt Boy Scholtze (VVD). Ook de impuls die het college wil geven aan kunst en cultuur, zoals het bibliotheekwerk terugbrengen in de dorpen, is niet besteed aan de VVD. "Richt je in deze korte bestuursperiode op haalbare zaken", vindt Scholtze.

Meer berichten




Shopbox