De retro-auto Alpine A110 is een spitting image van het origineel. FOTO MARJOLEIN TETTROO
De retro-auto Alpine A110 is een spitting image van het origineel. FOTO MARJOLEIN TETTROO (Foto: )

Liefde vanaf de eerste versnelling

Voor u getest: Renault Alpine

Met slechts één stootje van mijn hoofd tegen de deurpost, duik ik de Alpine A110 Légende in. Het wordt met recht een speeddate met deze Franse verleiding want de auto is bloedsnel.

Het is de Fransen gelukt om van de Alpine A110 een échte retro auto te maken. Een spitting image van het origineel uit de jaren 60 en tegelijkertijd helemaal van nu.

De ronde koplampen tot haar brede heupen: de rondingen zijn een lust voor het oog. Net als de two tone Légende-wielen, in dezelfde stijl als de wielen van de originele A110 Berlinette 1600S.

Gelijmd

Alpine heeft een hekel aan kilo's, dus de A110 weegt nog geen 1100 kilo. De carrosserie is bijna helemaal van aluminium en is, om gewicht te besparen, niet gelast maar gelijmd. Door de ruimte die de middenmotor inneemt, heeft de achterbak de grootte van een babybadje; je moet zelf dus ook licht pakken.

Het kloppende hart is een 1.8l viercilinder turbomotor met 252 pk. Daarmee sprint ze in 4,5 seconden naar de 100. De automatische zeventraps DCT-transmissie schakelt razendsnel. Helemaal als je de Track-modus ontdekt en speelt met de flippers aan het stuur.

Wel moet ik eraan wennen dat de flippers niet meedraaien met het stuurwiel. Daardoor zitten ze niet altijd onder mijn vingers in de bochten. Maar trap het gaspedaal in en de A110 trekt in elke versnelling de straatstenen uit de weg en Bonny Tyler klinkt schor en rauw uit de dubbele knalpijp.

Balans

De Alpine heeft een mooie balans en geeft mij echt het gevoel samen te spelen. Rauw en in contact met moeder aarde. Ik durf te beweren dat zelfs de niet-autoliefhebber gecharmeerd zal zijn van de Alpine.

Alle basics zijn aanwezig, zoals navigatie en parkeersensoren. En die piepjes heb ik keihard nodig. Je kunt, bij wijze van spreken, net zo goed een zak over je hoofd trekken in deze auto.

De achterruit is qua zicht net een brievenbus en door haar Rubens-figuur zie je bijna niets meer in de spiegels.

Alpine A110 Légende, vanaf €67.600

Dagelijks het laatste autonieuws op bd.nl/auto

Meer berichten