De Hyundai i20 moet door de hevige concurrentie flink aan de bak. FOTO BART HOOGVELD
De Hyundai i20 moet door de hevige concurrentie flink aan de bak. FOTO BART HOOGVELD (Foto: Bart Hoogveld)

Een kwestie van overleven

Voor u getest: Hyundai i20

Door Niek Schenk

In de populaire en overvolle klasse van de Polo, Fiesta en Clio heeft de Hyundai i20 het lastig. Een scherpe prijs en vijf jaar garantie moeten potentiële kopers over de streep te trekken.

Op een of andere manier is het de i20 nooit gelukt om marktleiders als de VW Polo of Renault Clio te overtroeven. Terwijl hij toch veel in huis heeft om ze te slim af te kunnen zijn.

Om te beginnen is dat een scherpe prijs met een onverwacht rijke basisuitrusting. En hoewel dit model alweer vijf jaar oud is, heeft Hyundai er alles aan gedaan om hem actueel te houden.

Facelift

Onlangs kreeg de i20 nog een geslaagde facelift en een technische update. Zo is het infotainment nu aardig bij de tijd. Je kunt een centraal beeldscherm tot 7 inch groot krijgen en de bediening is snel en overzichtelijk. Wel is het onhandig dat de spraakbediening uitsluitend werkt via een met een kabeltje aangesloten smartphone.

De zitruimte op de achterbank is ruim voldoende en ook de bagageruimte slaat met zijn 326 liter inhoud geen gek figuur, al zijn er concurrenten die meer laadruimte bieden. Verder heeft deze Hyundai zijn veiligheidsuitrusting redelijk op orde. Een minpunt is wel dat alleen de duurste versie een automatisch noodremsysteem standaard heeft.

Heerlijk vlot

De 1,0 liter grote T-GDI benzinemotor (100 pk, testverbruik 1 op 15,8) kan de auto gemakkelijk aan. In combinatie met de nieuwe 7-traps automaat rijdt de Hyundai er heerlijk vlot en comfortabel mee; vooral in de file is deze combinatie ideaal.

Enig nadeel is dat de driecilinder op een 80 km-weg rond de 1500 toeren neigt te gaan brommen. Dat heeft natuurlijk alles te maken met een poging om zuinig te rijden, maar het klinkt niet fijn.

Het veercomfort is prima en ook het weggedrag stelt niet teleur. Al zijn er concurrenten die net wat spannender sturen.

Hyundai i20 1.0 T-GDI (100 pk) automaat, vanaf € 21.195

Dagelijks het laatste autonieuws op bd.nl/auto

Meer berichten